Podmanivá současnost (Brink Man Ship)

15. června 2010 v 15:20 |  Hudba - vydáno jinde
V rámci projektu agentury Art Brno s názvem Jazz do regionů se v českých, moravských a slezských městech koná řada koncertů špičkových domácích i zahraničních kapel. Nejčerstvěji se na turné po českých regionech vydal švýcarský kvartet Brink Man Ship.

Před více než rokem agentura Art Brno rozjela projekt Jazz do regionů, ve kterém chtějí prolomit zatuchající klubovou scénu v České republice. Sousto je to ohromné, protože se snaží představit soudobý a moderní jazz, ať už české nebo zahraniční produkce. Základními hracími místy celého projektu jsou Brno, Břeclav, České Budějovice, Hradec Králové, Jihlava, Kroměříž, Olomouc, Opava, Pardubice, Plzeň, Písek, Uherské Hradiště a Vsetín, ke kterým se řadí pro určité koncerty i další města (Aš, Ústí nad Labem a další). Kapely většinou absolvují koncerty v ucelených šňůrách během několika dní. V roce 2006 se představila například kapela Nigun z Maďarska, u nás zdomácnělí Tres Hombres z Rakouska a také zástupci české scény Ondřej Pivec Organic Quartet a Visit of Music - Voices. Během letošního jara už zahráli nebo zahrají Facing West Trio, Oleš-Jörgensmann-Oleš Trio, Vertigo Quintet, Elena Suchánková, Milo Suchomel a Matej Benko Trio. U většiny z nich se dá vypozorovat obdivuhodná hráčská virtuozita, ale svým vyzněním mají přeci jenom blíže k tradičnímu pojetí jazzu. Z toho se vyjímá poslední zástupce pro letošní jaro - Brink Man Ship.

Tato švýcarská kapela spojující jazz s prvky elektroniky svou pouť končí právě v těchto dnech. Jednou z jejich zastávek byla i vinárna u Přemka v Opavě, kde se jejich produkce dočkala vřelého přijetí. O jejich hudbě se stále dá mluvit jako o jazzu, ale posunuté v jejich podání do moderních vod. Kapela sama svou hudbu charakterizuje jako postmoderní urban jazz.

Hlavní slovo má hráč na alto klarinet, kontrabas klarinet a soprano saxofon Jan Galega Brönnimann, který ještě ovládá elektronickou mašinku. Z té loudí různé šumy a ruchy, jež tvoří spojnice mezi jednotlivými skladbami nebo spodní zvukový podkres. Zdárně mu sekunduje hráč na bicí Christoph Staudenmann, jehož přesné údery a práce se zvuky tvoří podmanivý základ. Ten svou pravidelností a zkreslením působí hypnoticky jako taneční hudba. Nástrojové obsazení doplňuje hráč na kytaru René Reinmann a Emanuel Schnyder (baskytara, kontrabas). Právě na jejich přístupu se dá ukázat celkové vyznění. Tito dva hráči i přes svou nespornou kvalitu nemají potřebu na sebe nijak strhávat pozornost.

Jejich hudba je prosta jakékoliv exhibice. Daleko důležitější je atmosféra, postupná gradace a společná radost. Během vystoupení plyne čas úplně jinak. Jednotliví hudebníci si dávají načas a v mezidobí spřádají voňavou síť, do které jsou posluchači postupně chyceni. Vydechnout není kdy, protože skladby jsou přehrávány v delších blocích. Nejslastnější pocit vyvolávají jakékoliv tóny vyluzované z kontrabas klarinetu. Je až s podivem, že v poslední době se převážně ze Švýcarska vynořují kapely, v jejichž řadách zní tento nástroj. Ať už je to Nik Bärtsch's Ronin nebo na Expozici nové hudby v Brně představivší se Gareth Davis Trio. Na druhou stranu se není čemu divit, když nástroj vydává tak podmanivý zvuk.

Čas od času s Brink Man Ship pohostinně vystoupí raper Nya, který je u nás známý z koncertování s Erikem Truffazem, nebo zpěvačka s mocným hlasem Joy Frempong. Tentokráte jejich nepřítomnost vůbec nevadila, protože Brink Man Ship se v Opavě představili jako přesvědčivá kapela s jasným hudebním názorem a velmi současným zvukem. Nezbývá než doufat, že se v podzimní části Jazzu do regionů objeví někdo podobný. Podle představeného plánu bude opět z čeho vybírat.

Text vyšel v Literárních novinách 2007-16.
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama