Našijem to do vás! (Sha’s Feckel: Feckel for Lovers)

1. května 2016 v 21:53 |  Hudba
Když v roce 2012 kapela Sha's Feckel vydala debutové album Greatest Hits, jednalo se o rockově energické zpestření mé oblíbené "švýcarské" scény. Na konci roku 2015 se připomněla s plnohodnotnou dlouhohrající deskou Feckel for Lovers.


Všechny superlativy, které platily o prvním pokusu s do jisté míry ironickým názvem, lze znovu zopakovat i tentokrát. Tady s tou ironií v názvech dozajista pokračují (romantiku bych v té hudbě rozhodně moc nehledal), i když ani zdaleka nemohu říci, že bych si byl úplně jistý tím, co vlastně tím názvem chtějí říct. (Viz úplně dole.) Malinko to připomíná jednu verzi obalu alba Aenima od Tool, kde si s velkou nadsázkou vymýšleli fiktivní obaly a názvy alb.

Hráč na dechové nástroje Sha si udělal jméno u Nika Bärtsche (Ronin, Mobile) či v podobně laděných Sha's Banryu. Tedy v ukázněnější poloze se spíše vnitřní pulzací. Feckel je toho ale úplným opakem - jedná se o fúzi jazzu a rocku s prvky prog či post rocku, která Sha náramně sluší.

Z nahrávky je zřejmé, že není jediným. Již v reflexi prvního počinu jsem oceňoval schopnost Kaspara Rasta excelovat i v přímočařejším nápřahu. A tady v tom pokračuje snad ještě o úroveň výše. Jen těžko by se hledala spojitost s jeho "obvyklým" jazzovějším beatem. Prostor nekompromisně zaplňuje mnohdy až se samopalnickým zápalem.

Jenže obrázek by nebyl dostatečně plastický, pokud bychom pominuli zbývající dva hudebníky. Kytarista Urs Müller a baskytarista Lionel Gafner spoluvytvářejí onu "špinavější" stránku zvuku kapely.

Hned první třináctiminutová skladba A je báječným "otvírákem" s postupným vývojem. Pomalu se vyjevuje jednoduchým motivem na saxofon, který je jemně rozehráván a variován dalšími nástroji. Dobré motivy se prostě neopouštějí.

Jsou to vlnky jemného příboje, které jen sem tam trochu více šplouchnou. To napětí se dusí a kumuluje přes polovinu skladby, až to pobřeží nakonec zaplaví přívalová vlna. Končí se skoro až King Crimsonovskými postupy.

Možná mne A tak uhranula, jelikož to je vlastně jediná skladba, kterou jsem neznal. Na Feckel for Lovers se totiž opět objevuje vše z debutu. Jen při pozorném poslechu či při přečtení informací z obalu Greatest Hits zjistíme, že album bylo nahráno živě. A tady tu čtveřici (Build Us a Rocket Then…, Massive Bereavement, Knnarho, 048) představují ve studiovém provedení. S malými kompozičními změnami, leč provzdušněnější a s čistším zvukem.

Zbývající tři (Crush, VEN, On King Bolete) již před nějakou dobou vyvěsili na svých internetových stránkách. Crush zcela přirozeně navazuje na úvodní skladbu a ukazuje, jak lze obestavět jeden motiv. Zde se pro změnu končí až japonskými postupy (Ground Zero, Koenjihyakkei apod.).

VEN má kompozičně a i způsobem interpretace asi nejblíže tomu, co Sha a Rast produkují v Nik Bärtsch's Ronin. Je to dokonce jediná skladba, kde Rast v úvodu na delším prostoru vystupuje z role rockového bubeníka a se strojovou přesností se pokládá až do zasekávané triphopové polohy.

Ačkoliv není album naplněné jen samými novinkami, pořád je zde co objevovat a ta špinavá energie je naprosto strhující. A tak nezbývá než se opakovat: Kéž by každé album přinášelo tolik koncentrované energie!

Sha's Feckel - Feckel for Lovers, Ronin Rhythm Records, 2015

Jako bonus malý etymologický exkurs z dílny Vojtěcha Trombika:

Rychlý průzkum slova Feckel vede ke dvěma základním možnostem. Fekel je odvozeno z patrona Curychu Felixe, je to přezdívka pro obyvatele Curychu. Druhá možnost je zastaralé sloveso feckeln, z kterého je dnes fächeln a znamená to něco jako ovívat, takže podstatné jméno by mohlo být vánek.
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama