Absolut Akustisch (Nik Bärtsch’s Mobile, Praha)

26. října 2016 v 18:55 |  Nik Bärtsch's Ronin & Mobile
Konečně! Po opravdu dlouhé době zase v České Republice vystoupil představitel mé oblíbené švýcarské scény a byl to v mnohém zážitek neslýchaný.

Foto: Barka Fabiánová

Nik Bärtsch s elektrickým počinem Ronin už řádně zakořenil u věhlasného vydavatelství ECM, a tak nastal čas oprášit akustické převtělení Mobile. Na jaře vydali třetí album Continuum (Ritual Groove Music 11, ECM, 2016) a teď s ním "objíždějí" svět.

Stává se už standardem, že před umělce či kapelu, na kterou se těším, strčí v Paláci Akropolis nějakou českou předkapelu. A dosavadní dvě zkušenosti měly stejný výsledek.

Slepé české uličky

Upachtěná snaha Davida Dorůžky a jeho spoluhráčů dala vzpomenout na odstrašující zážitek se Sato-San To, které jediným gestem překonal Bugge Wesseltoft. Možná je to jen záměr pořadatelů konfrontovat místní umělce s něčím světovým. To by dozajista byla záslužná osvětová činnost. Nicméně pro mě jako návštěvníka je to rušivý moment.

Přístup a vystoupení Nika Bärtsche mohly Davidovi Dorůžkovi ukázat cestu. Jeho Trio představilo převážně skladby z chystaného alba a dle jejich slov pro ně ještě neměli názvy. Takovým problémům se dá předejít, pokud zvolíte "švýcarský" přístup a jen číslujete své Moduly nebo Party.

Daleko větším problémem však bylo to, že si David Dorůžka nedokáže zapamatovat ani pár skladeb a vše (i staré) hraje z not, i když se nejedná o přehnaně komplikované kompozice. To mu navíc nedovoluje vnímat spoluhráče a hudebně s nimi komunikovat. Ale i tak vypadá sám sebou uspokojený. Jak šálivé!

Čistý rituál

O to více osvěžující bylo konání Nik Bärtsch's Mobile. Nik v samém úvodu představil své spoluhráče a oznámil, že odehrají akustický set. Co tím myslel, se ukázalo hned záhy. Kromě jednoho zaváhání (tedy potlesku) hned po první skladbě návštěvníci pochopili, že tady se pojede v kuse a jeden modul přecházel organicky v další. I to je onen hudební rituál, který je ve spojitosti s Bärtschem tak často zmiňován.

Jenže jeho oznámení mělo ještě jeden důležitější rozměr. Opravdu se jednalo o absolutně akustické vystoupení, kdy zvuk šel přímo z nástrojů k posluchačům. To je obdivuhodné především ve světle faktu, že na podiu se nacházely dvě bicí soupravy. Pak je nejen důležité, co hrajete, ale také, jak to hrajete. Zvuk byl vyvážený a krásně plastický.

V takovém nastavení je potom slast si vychutnávat především zvuk kontrabass klarinetu. Ač je Nik Bärtsch duší obou uskupení, na koncertech jej vnímám asi nejméně. To je ale zároveň velké ocenění jeho umění sloužit celku. Zcela pochopitelně byla pak největší pozornost směřována na údernou rytmickou jednotku.

Kaspar Rast znovu potvrdil svou genialitu a Nicolas Stocker byl největším překvapením. A nejen tím, že jsem jej mohl spatřit poprvé. Do Mobile přináší nové barvy a rozličné odstíny. Rytmy obou pánů nejsou přehnaně složité, jde spíše o jejich kombinaci a vzájemné proplétání i s dalšími nástroji. K tomu využívají spoustu různých cinkátek, chrastítek apod. Do bicích se zde až tak moc "neřeže".

Vidět Mobile naživo mělo ještě jeden důležitý přínos. Na nahrávce je někdy obtížné některé zvuky přiřadit ke správnému hráči či nástroji. Nebo dokonce zaznamenat, že tam takový zvuk vůbec je.

Zajímavým zjištěním bylo i to, že cinkavé pasáže, které v Roninu hraje Nik na piano, zde byly doménou Nicolase Stockera, který je vyťukával na xylofon.

Mezi největší přednosti obou uskupení patří jejich schopnost pokaždé přijít s jinou interpretací jednotlivých modulů. A není to jen tím, že dle nálady mohou některé pasáže různě natahovat, až do pověstného Nikova zavelení ke změně. (Snad jen ten nejztišenější Modul 12 nemusel být tak natahován.) Během koncertu jsem si se slastným potěšením uvědomil, že pokud by si někdo neznalý nahrávky ji záhy pustil, musel by si říkat, že na koncertě slyšel úplně jiné skladby.

A to je vlastně příjemné potvrzení toho, co jsem už dávno věděl. Zástupci této scény, a Nikovy kapely obzvláště, jsou nejsilnější během živých vystoupení, kdy vytvářejí transovní rituály. V tomto případě byl navíc i akusticky čistý.

Nik Bärtsch's Mobile (support David Dorůžka Trio), Palác Akropolis, Praha, 8. 10. 2016
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama