Některé jistoty jsou neměnné (Nik Bärtsch’s Ronin: Awase)

22. června 2018 v 21:36 |  Nik Bärtsch's Ronin & Mobile
O Nik Bärtsch's Ronin (nebo Mobile) jsem toho už napsal tolik, že nemá cenu opakovat již napsané. Mohu se rovnou věnovat novince Awase. Ač Nikovy počiny považuji za srdeční, od tohoto alba jsem neměl žádná očekávání - vlastně mě vůbec nevzrušovalo.


To je zvlášť překvapivé, když si uvědomíme, že od posledního alba Live (Ritual Groove Music 10) uběhlo šest let a od posledního studiového alba Llyrìa (Ritual Groove Music 9) dokonce osm. Tato mezera byla naštěstí proložena oprášením akustického uskupení Nik Bärtsch's Mobile, které vydalo v roce 2016 třetí album Continuum (Ritual Groove Music 11). Zároveň také po dlouhé době došlo k živému hraní v České republice.

Nic jsem si o novince dopředu ani nezjišťoval. Objednal jsem, dorazilo, pustil jsem a byl jsem trochu rozpačitý. Pořad stejný Nik Bärtsch's Ronin na ECM. Vždyť jsem to všechno už slyšel!

Pozitivním a zároveň i negativním aspektem všech posledních Bärtschových nahrávek je fakt, že se mnohé moduly opakují. Je možné tak studovat několik verzí téhož pokaždé v jiné interpretaci, ale to je zase vykoupeno nižším počtem nových kompozic.

Awase začíná extraktem Modul 60, který byl v delší verzi a bohatší instrumentaci představen na Continuum. Zde ten extrakt má náladotvornou funkci a náležitě otevírá celé album.

Modul 58 s více než osmnácti minutami je ikonickou kompozicí alba Awase. Zde se nejvýrazněji zhmotňuje ten výše zmíněný pocit. Jedná se sice o nikdy dříve nevydaný modul, ale posluchač má pocit všeobjímající jistoty. Tady se v jisté košatosti potkává ECM období se stupňující se gradací příznačnou pro Tonus Music Records období.

Pak následuje příjemné překvapení v podobě skladby A od hřáče na dechové nástroje Sha. Je to poprvé, kdy dostává prostor jiný autor než Bärtsch. Pro mně osobně je to překvapení obzvlášť potěšitelné, vzhledem k tomu, že tato skladba byla pro mne jedním z nejsilnějších zážitků z alba Feckel for Lovers od Sha's Feckel.

Ale potom se vyjeví předělávka Modul 36 ze Stoa, což byla první nahrávka Nik Bärtsch's Ronin u ECM. Co? Proč? Tato skladba však byla zařazena zcela vědomě, aby demonstrovala přerod kvintetu ve kvartet v daném časovém období.

Nejprve totiž Thomy Jordi nahradil Björna Meyera a dříve v jistých chvílích dominantní šestistrunná baskytara byla vystřídaná více tradiční čtyřstrunnou a posléze kapelu opustil perkusista Andi Pupato, který ve své jedinečné rytmické přesnosti překvapivě přinášel jistou košatost a kudrlinky.

Modul 34 si na svou premiéru musel chvilku počkat, ale zcela organicky by zapadl na jakoukoliv dřívější nahrávku. Navíc jen utvrzuje ten pocit již slyšeného.

Nicméně u poslední skladby Modul 59 se to celé uzavře v prozření, že to tajemství je v nuancích a že tady vlastně dochází k jistému návratu k dynamice a repetativnosti tak vlastní Tonus Music období. Je to zase více rituál a méně jazz.

Jak osvobozující je následně zjištění, že již název alba naznačuje ducha celé nahrávky. Awase totiž v bojových uměních znamená společný pohyb a Nik Bärtsch's Ronin se jako kvartet jednoznačně pohybují společně!

Nik Bärtsch's Ronin - Awase (Ritual Groove Music 12), ECM, 2018
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama